Metalelitism

Något jag irriterar mig på något helt otroligt är elitism. (världen har f.ö. alldeles för många -ism-ord)
Det gäller såklart inte bara metal utan elitism i största allmänhet - jag tänkte ändå begränsa mig lite för att inte bjuda på en hel c-uppsats.

Metal är rebeliskt. Hela grenren från början var en rebellisk bastard som försökte bryta sig ur samhället och peta på det. Gärna i ögonen på folk. Vad fan hände?
Varför måste folk då vara så jävla "rätt" och "coola". Man måste lyssna på rätt musik. Annars är man ju inte cool. Man kan inte lyssna på Lady Gaga och Rihanna även om man skulle tycka det är bra - för det är o-coolt.
Vad fan är det som är o-coolt egentligen? Att man lyssnar på vad man vill - även om det inte är metal - för att man gillar det, eller att hela tiden upprätthålla en fasad?

Det hela går ju, rent och simpelt, ut på att folk dömer.
Det är därför folk upprätthåller denna fasad.

"Jag som trodde du var cool". Ha! Jo, jag tackar jag.

Vi "metalheads" (droogs, krigare, etc. man får välja själv vad man vill kalla sig) är inte bättre än någon annan "clique". Vi är minst lika dömande som alla andra.
Jag har sagt det förut men det tål sägas igen. Jag är trött på folk som dömer.

Jag är alltid öppen med att jag lyssnar på precis vad jag vill. Jag är uppvuxen med klassisk musik och kommer alltid älska det. Jag är hemskt förtjust i opera och den som känner för det kan ju få tycka jag är en torris när jag sitter och kollar på en Wagneropera på fyra timmar med ett glas rött i handen. Men visst. Gör det.
Jag skulle verkligen inte kunna bry mig mindre.

Det fanns en tid då jag brydde mig om vad folk tyckte om mig. Jag saknar den inte alls.
Det är klart det fortfarande finns folk vilka vars åsikter jag lyssnar på och tar åt mig, men känner jag dig inte så skulle jag verkligen inte kunna bry mig mindre.
Tycker du, din dryga, insnöade, "ashårda" hårdorckare, att det är o-coolt att jag har ett Rammsteincitat intatuerat på ryggen får du gärna göra det.

Jag älskar Rammstein. Det står jag för.

Varför är det så mycket coolare att lyssna på band (eller rent av; genrer) som ingen någonsin hört talas om? Ger det en någon sorts status? Det finns ju trots allt en anledning till att vissa band blivit stora. (Och så finns det såklart många band som förtjänar större publik men som inte fått det - men det hör inte hit.)
Som sagt, jag lyssnar på det jag gillar. Det kan vara vad som helst. Om jag gillar det så lyssnar jag på det.
Jag förstår bara inte mentaliteten hos folk som vägrar lyssna på stora band för de inte tycker det är lika coolt som att lyssna på band som "ingen hört talas om". Det är ju fullkomligt menlöst. Storheten hos bandet är ju fullkomligt irrelevant för musiken. Precis så som kön är fullkomligt irrelevant för musiken.
För att inte tala om att vissa stilar INOM hårdrock såklart är ljusår coolare än andra - beroende på varifrån man står.
Sleaze är ju inte cool säger Thrashern.
"jävla death metal brudar!" utbrister sleazearen.

För er som känner någon eller stött på människor med detta beteende - jag beklagar.
För er som inte gjort det - Jag kan bara gratulera er och hoppas att det håller i sig.

För jo, det räcker ju inte med att man ska lyssna på "rätt" musik. Man måste självklart se rätt ut också.
Vill jag ha en blommig klänning på mig tänker jag ha det.
Sen är det ju dessvärre så att jag faktiskt inte känner mig bekväm i klänningar eller tycker blommigt är särskilt snyggt. Men jag har ALL rätt i världen att ändra åsikt. Inom en timme om jag så vill. Det är det som är så fint med att vara en fri människa. Man kan och har ALL rätt i världen att ändra sin åsikt i en handvändning.

Och de som påstår sig inte alls vara påverkade av vad som är mode och inte. fuck off.
Vi påverkas allihop. Jag medger (om än motvilligt) att jag också påverkas av vad som är inne.


Jag, personligen, tycker att de som bara är sig sjävla, utan att bry sig om att försöka upprätthålla en fasad, passa in, osv. är de som är sk. "coola". Jag slår ett slag för alla som vågar vara sig själva till fullo!



... Jag tänker inte ens börja skriva om hur folk som INTE lyssnar på metal dömer en utefter hur man ser ut.
Det orkar jag inte nu.

Jag skulle kunna brodera ut och hålla på hur länge som helst men jag ska försöka hålla detta så kort som möjligt. så:
end of rant.

Love and bruises,
Loud

ps. jag brukar driva med vad som är "coolt & o-coolt" någon fruktansvärt, hoho.
"seriöst? lyssnade du på sleaze? fan vad o-coolt! du sjönk just avsevärt i mina ögon!" ds.

Kommentarer
Postat av: sara

En snubbe från evile sa: "Lady Gagas new music video is cool". Då kommenterade en annan snubbe: "I just lost all respect I had for you."



Det var jättekul.



höhö

2011-05-07 @ 18:37:11
URL: http://thiscreed.tumblr.com/
Postat av: johannes

Men jag håller med om att det är skitjobbigt om att folk dömmer ut en, men jag tycker det är gött att ha en egen identitet, alla ska (kan) ju inte tycka likadant. Då har man ju ingen mer identitet än sitt namn och personnummer längre. Frågan är om samhället behöver sitt svarta får längre eller om det faktiskt kunde utvecklas. Folk är ju ibland väldigt dömmande, även du och jag. Vi vill ju egentligen inte att det ska vara så. Jag tycker ju tex folk med tribals har dålig smak, men om man vill ha en så ska man ju få ha en. Självdistans och respekt för mångkultur och tycke är kanske ett sätt att mötas på mitten? Ps, själv är jag rädd för att folk tycker man är nördig när man tycker programmering, matte och att filofisera är roligt. Ds. Jag var lite full när jag skrev detta så jag höll mig nog inte på ämnet. Arividatchi donna

2011-05-07 @ 18:44:02
Postat av: Maria

Jag håller verkligen med dig! Det du har skrivit stämmer så bra!

Om människor bara kunde lägga av med att döma så fruktansvärt mycket, det är så otroligt onödigt.

2011-05-10 @ 12:24:36
URL: http://meazs.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0